پدیده غالب روزهای آینده : جوی آرام

تا پایان هفته جاری جوی پایدار در استان حاکم می باشد. طی روزهای شنبه و یکشنبه در مناطق شمال،غرب و شرق استان وزش باد نسبتا شدید و گرد و خاک پیش بینی می شود. ضمن اینکه طی این مدت ضمن افزایش ابر وقوع رگبار خفیف باران در برخی ارتفاعات مناطق غرب، شمال و مرکز استان دور از انتظار نمی باشد.

تو صیه هواشناسی کشاورزی به

·  باغبانی:

·                    باغداران استان جهت حفاظت نهال های جوان از خطر سرمازدگی  با پوشش مناسب پوشانده ،  همچنین از قیم در نهالستان ها استفاده کنند.

·                    باغدارانی که چالکود زده اند اقدام به کوددهی و  پر نمودن چالکودها در اسرع وقت نمایند. توجه دشته باشید که ریشه درختان به سرما حساس بود و سرما در محل چالکود می تواند ایجاد خسارت نماید.

·                    به باغداران بادام، انار و به توصیه می شود نسبت به جمع آوری بادامهای آلوده و آتش زدن آن جهت مبارزه با زنبور مغز خوار بادام اقدام نمایند.

·                    ایجاد تشتک دور درختان چهت جلوگیری از انتقال قارچ عامل بیماری گوموز در باغات به سایر درختان

·                    اقدام به تغذیه درختان به روش نوار کود دربخش بیرونی تاج درختان وداخل تشتک آبیاری خودداری از مصرف کودهای ازته  و نیتراته

·                     استفاده از اسید هیومیک و مبارزه با شپشک های مرکبات با مشورت کارشناسان کشاورزی

·                    کود دهی نخیلات با استفاده از چالکود بر اساس آزمایشات خاک یا توصیه کارشناسان انجام شود جهت حفاظت جوانه های جوان خرما ، نخلداران تنه نهال ها و درختان جوان و پاجوش های خرما را با  پوشش مناسب بپوشانند. پوشش مناسب: بدین صورت می باشد که اطراف هر نهال به فاصله ۱۰ سانتیمتر سه قطعه چوب عمودی داخل زمین نصب کرده و پوشش را اطراف این سه قطعه چوب قرار می دهیم که بین نهال با پوشش یک فاصله ۱۰ سانتیمتری وجود داشته باشد.

·                    آماده سازی زمین جهت انتقال نهال- استفاده از قیم در نهالستان ها

·                    پوشش پاجوش های جوان خرما و کوددهی نخیلات با توجه به آزمایش خاک

زراعت:

·                    بررسی بیماری های قارچی در مزارع کلزا  و خودداری استفاده از علف کش ها مد نظر قرار گیرد

·                    استفاده از کودهای ریز مغذی و پتاس( محلول در آب) جهت رشد متعادل مزارع غلات و کلزا و کاهش اثرات افت دما

·                    اقدام به مصرف کود سرک در مزراع گندم و کلزا در مناطق گرمسیر

·                    باتوجه به خسارت وارده به مزارع وگلخانه ها واسیب به بافت های گیاهی ومستعد شدن انها برای ورود پاتوژن های بیماری زا توصیه میشود که حتما برای پیشگیری ازخسارت بیماری های گیاهی درکلیه مزارع وگلخانه ها از قارچ کش مناسب بامشورت کارشناسان کشاورزی استفاده شده وهم چنین به منظور ریکاوری بهتر امینو اسید مصرف شود.

  سالن های تولیدی، زنبورداران ،دامداری ها، گلخانه ها و انبارها:

·                    گرم نگه داشتن آب محلول پاشی جهت جلوگیری از ایجاد تنش به ریشه گیاه

·                    اطمینان از استحکام پوشش گلخانه در مقابل وزش باد

·                    حفاظت از کندوها درمقابل نوسانات دمایی در مناطق مرتفع. و عدم بازدید از کندوها در دمای کمتر از ۱۵ درجه  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *