مفهوم رنگ هشدار در پیش بینی های هواشناسی

در عنوان هشدارهای صادره از سوی مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور، مولفه “رنگ” نیز اضافه شد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، در عنوان هشدارهای صادره از سوی مرکز پیش بینی این سازمان که شامل شماره هشدار و تاریخ صدور بود؛ مولفه رنگ نیز اضافه شد. رنگ زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام می باشند.این کار به منظور جلب توجه کاربران و اقدام مقتضی مردم و مسئولین نسبت به وضعیت جوی پیش رو صورت گرفته است.

تشریح مفهوم رنگ زرد، نارنجی و قرمز در عنوان هشدارهای صادره از سوی مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور، به شرح ذیل می باشد:

رنگ زرد؛ جهت آگاهی

هشدارهای زرد برای طیف وسیعی از شرایط جوی، هنگامی صادر می شوند که احتمالاً اثرات منفی ضعیفی از جمله اختلال در سفرها در برخی نقاط ایجاد شود. در این سطح از هشدار، بیشتر افراد ممکن است بتوانند به کارهای روزمره خود ادامه دهند اما برخی دیگر بسته به مکان و یا نوع فعالیت آنها بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بنابراین توجه به محتوی هشدار و ارزیابی اینکه آیا فعالیت شما می‌تواند تحت تاثیر این هشدار قرار گیرد مهم است.

مسئولین می بایست از وجود پدیده جوی آگاه باشند و تدابیر لازم را در صورت نیاز اتخاذ نمایند.

رنگ نارنجی؛ جهت آمادگی

رنگ نارنجی نشانگر احتمال بالای تأثیرات منفی ناشی از هوای مخرب است که می‌تواند برنامه زندگی شما را مختل کند. به این معنا که احتمال تأخیر در سفرهای زمینی و هوایی، بسته شدن راه‌ها، قطع برق و خطر احتمالی برای جان و مال مردم وجود دارد. شما با مشاهده این رنگ باید در مورد تغییر برنامه‌های خود و اقدام برای محافظت از خود و اموال تان بیندیشید. در این شرایط ممکن است نیاز باشد تا تأثیر منفی وضع هوا بر خانواده و اطرافیان خود را بررسی کنید و قبل از وقوع هوای بد، اقداماتی برای کم کردن اثرات منفی آن انجام دهید.

مسئولین باید آمادگی لازم را برای مواجه با خطر داشته باشند از جمله دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان های آب منطقه‌ای، هلال احمر، ادارات کل راه و شهرسازی و … تمهیدات لازم به ‌منظور جلوگیری از خسارات احتمالی را فراهم آورند.

رنگ قرمز؛ جهت اقدام

رنگ قرمز در پیش بینی ها از هوای خطرناک خبر می دهد. با دیدن این رنگ باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثرات مخاطرات جوی اقدام کنید. این احتمال وجود دارد که با اختلال قابل توجهی در سفرهای زمینی و هوایی، تأمین انرژی، خسارت گسترده به دارایی و زیرساخت‌ها و تهدید جانی روبرو  شوید. باید از مسافرت و حضور در مناطق پرخطر اجتناب کرده و از توصیه‌های نیروهای امدادی و مقامات محلی پیروی شود.

مسئولین باید تمهیدات لازم را به منظور جلوگیری از خسارت انجام بدهند. این اقدامات شامل مدیریت سدها، لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ محصولات کشاورزی، تمهیدات راهداری و … می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *