گرم ترین و سردترین شهر های کشور در کرمان واقع شده اند.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی کرمان این روزها که در برخی از شهرهای ایران هوای گرم بیداد میکند در لاله زار کرمان، خنکای هوا ،گرمای آتش  را میطلبد که به گردشگران تابستانی این منطقه حال و هوایی متفاوت بخشیده است. این در حالیست که در گوشه ای دیگر از کرمان، کویر شهداد با گرمای بی نظیرش جز گرمترین مناطق زمین به شمار می رود. با این توصیفات بر آن شدیم نگاهی به آمار ثبت شده این ایستگاهها بیندازیم. و تحلیلی کارشناسانه از دیدگاه هواشناسی در این زمینه داشته باشیم.

به گفته کارشناس مرکز تحقیقات هواشناسی از اول تیر ماه تا پایان مرداد، لاله زار با میانگین دمای ۱۸ درجه خنکترین شهر و شهداد با میانگین دمای ۳۹ درجه گرمترین شهر کشور بوده اند.

مریم سلاجقه گفت آمار ثبت شده ایستگاههای هواشناسی کشور نشان می دهد که در دوماه گذشته لاله زار ۲۹ روز خنکترین صبح را در بین ایستگاههای هواشناسی داشته است و شهداد نیز ۲۴ روز رکوردار گرمترین روز بوده است.

این کارشناس مرکز تحقیقات با اشاره به ارتفاع ۲۷۷۵ متری ایستگاه لاله زار گفت این ایستگاه بلندترین ارتفاع ایستگاه سینوپتیک هواشناسی کشور را دارد. در این ایستگاه رکورد دمایی ۲۱ درجه زیر صفر نیز ثبت شده است که در دی ماه سال ۷۸ و سال ۹۲ در این ایستگاه رخ داده است. وی اضاف کرد شهر لاله زار بین شهرهای بردسیر و بافت قرار گرفته‌است. لاله زار در جنوب شرقی شهرستان بردسیر واقع شده‌است. آب و هوای شهر لاله زار سرد و کوهستانی است. شهر لاله زار در دامنه کوه‌های لاله زار قرار دارد و ارتفاعی بین ۲۷۷۵ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا دارد. لاله زار در کنار یکی از بلندترین کوه‌های ایران یعنی کوه لاله زار قرار گرفته‌است. ارتفاع کوه لاله زار بیش از ۴۳۰۰ متر است.

وی در ادامه به سخنان پروفسور اردکانی استناد کرد و گفت به گفته ایشان تاکنون مناطق در صحرای نوادا، کالیفرنیا، لیبی و الجزایر به عنوان گرمترین نقطه جهان با دمای حداکثر ۵۸ درجه سانتی گراد، در کتابها و مقالات علمی و سفرنامه های گردشگران ثبت شده اما منطقه گندم بریان با دمای ۷۱ درجه سانتی گراد، تنها برای برخی گردشگران و مسئولان محلی شناخته شده است. شهداد” نزدیک ترین شهر به دشت گندم بریان است و اهالی آن معتقدند وجه تسمیه نام گندم بریان این بوده که چون در مجاورت جاده ابریشم قرار داشته در طول سال کاروانهای زیادی از آنجا عبور می کرده اند و در فصل گرم سال به چشم خود دیده بودند که گندمهایشان در اثر شدت گرما برشته می شود و بر همین اساس نام گندم بریان را بر آ‌ن نهادند.

You must be logged in to post a comment.