نشست پرسش و پاسخ به روال سال‌های پیشین، امسال نیز با حضور رئیس دستگاه، معاونین، مشاورین و کارکنان ستاد در چهارشنبه ۲۳ در سالن شهید امامی برگزار شد.به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، دکتر داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در خصوص لزوم برگزاری نشست پرسش و پاسخ گفت: تجربیات سال‌های اخیر نشان داده، برگزاری چنین جلساتی خروجی خوبی دارد و شفاف‌سازی مسائل و ارائه پاسخ بدون واسطه مقامات سازمان باعث رفع سوء‌تفاهم‌ها و خنثی‌سازی شایعات و جو منفی بر علیه سازمان می‌شود.

وی با بیان این‌که ما از ابتدا بنا را بر مدیریت اغنایی گذاشتیم که در نهایت به مدیریت مشارکتی ختم می‌شود، تصریح نمود: در یک فضای شاداب و بدون استرس طبیعتاً توسعه و پیشرفت راحت‌تر و بهتر انجام می‌شود و در چنین فضایی، فرصت ارائه و اجرای ایده‌های نو را خواهیم داشت.

دکتر پرهیزکار در ادامه از عزم سازمان هواشناسی کشور جهت کسب مجوز پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو خبر داد و تصریح نمود: سازمان در حال حاضر از طریق پژوهشکده هواشناسی و علوم جو در تهران و پژوهشکده اقلیم‌شناسی مشهد ارائه خدمات می نماید و بزودی پژوهشکده آب ایلام نیز به این جمع می‌پیوندد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور از سامانه هشدار سیل قم‌رود و تهک جاده‌ای به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های اخیر پژوهشکده هواشناسی یاد نمود و تصریح کرد: این پژوهشکده با وجود رقبای قدر، سکان‌دار اجرای پروژه‌های هشدار سیل در کشور است و در این زمینه به نوعی به یک برند تبدیل شده است.

این مسئول، پژوهشکده هواشناسی و علوم جو را یک امتیاز ویژه برای سازمان قلمداد نمود و گفت: سازمان به منظور ارتقاء جایگاه و امتیاز پژوهشکده در وزارت علوم از آن حمایت می‌کند و مجوز جذب ۱۳ نیرو را گواه این ادعا گرفت و ابراز امیدواری نمود با وجود این نیروهای جوان، باسواد و باانگیزه پروژه‌های بیش‌تر و سنگین‌تری را اجرا کنیم و شتاب بیش‌تری به توسعه بدهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از انسجام مدیریت پروژه‌ها و احیاء، ارتقاء و توسعه مجله علمی_ترویجی نیوار ۵۰ ساله به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت توسعه مهارت‌ها در زیر مجموعه معاونت توسعه و پیش‌بینی یاد نمود.

وی با اشاره به اهمیت مدل‌سازی جو و لزوم توجه به موضوع پیش‌بینی عددی از تخصیص جایگاهی به اداره پیش‌بینی عددی در ساختار سازمان خبر داد و افزود: اولین کنفرانس بین‌المللی پیش‌بینی عددی نیز در سال ۱۳۹۷ توسط سازمان هواشناسی کشور برگزار می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در مدیریت پیش بینی و هشدار، قراردادی با هواشناسی فرانسه منعقد شده که با اجرای مفاد آن تغییر و تحول شگرفی در مراکز پیش بینی کشور رخ می دهد.

دکتر پرهیزکار با اشاره به برگزاری بیش از ۱۶۷ هزار نفر ساعت آموزش برای کارکنان در سطح کشور توسط معاونت توسعه و پیش‌بینی در سال ۱۳۹۶، تاکید نمود: از نظر من آموزش سرمایه‌گذاری است و خیلی به آن اهمیت می‌دهم، چراکه هرجا آموزش ارائه شد؛ مشکلاتمان خیلی کم و روند توسعه‌ و کارهای اجرایی‌مان نیز راحت‌تر انجام شد.

وی افزود: امروز بخشی از ایستگاه‌‌های هواشناسی توسط مدیریت شبکه پایش به صورت ریموت کنترل می‌شود و تهیه گزارش‌های ماهانه موجب ایجاد رقابت تنگاتنگ بین استان‌ها با اختلاف ۱ درصد شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کسب گواهینامه بین‌المللی استاندار ایزو ISO9001:2008 برای ۲۳ ایستگاه هواشناسی فرودگاهی بین‌المللی کشور توسط مدیریت شبکه پایش، تصریح نمود: با این اقدام، میزان رضایتمندی کاربران حوزه هوانوردی از ۵۸ درصد در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۸۱ درصد در سال ۱۳۹۶ رسیده است.

این مسئول از تهیه دستورالعمل کالیبراسیون ادوات هواشناسی به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم معاونت فنی در سال جاری یاد نمود و گفت: در نتیجه یک خودباوری در زمینه بازیابی و تعمیرات ادوات هواشناسی، صرفه‌جویی حدود ۳ میلیارد تومان به نفع سازمان صورت گرفت.

وی با بیان این‌که در بخش IT کارهای بسیار زیادی از جمله: افزایش توان پردازش و ذخیره‌سازی، بالا بردن پهنای باند اینترنتی، تهیه نرم‌افزارهای هواشناسی جاده‌ای و تهک کشاورزی و … انجام شده است، از خودکارسازی ۹۰ ایستگاه به عنوان فعالیت زیرساختی بسیار پیشرفته و موفق یاد نمود و گفت: تولید دانش‌ این کارها بسیار ارزشمند است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع طی این سال‌ها انصافاً کارهای خیلی بزرگی انجام شده است، تصریح نمود: اگر مقایسه‌ای با سال ۱۳۹۲ داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که افزایش حقوق‌ها به بیش از دو برابر رسیده، اعتبارات هزینه‌ای سازمان نیز بیش از سه برابر شده (از ۱۲ میلیارد در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۸ میلیارد در حال حاضر رسیده است) و فوق العاده ویژه، فوق العاده شغل، نوبت کاری و سختی کار کاملا ترمیم شده است.

به گفته این مسئول، گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه بیانگر این است که سرانه دریافتی کارکنان سازمان هواشناسی متوسط به بالا می باشد.

وی اذعان نمود: در زمینه پرداخت سعی کردیم تفاوتی بین نیروهای رسمی، پیمانی و قراردادی قائل نشویم. از نظر ما به عنوان مسئولین سازمان فرقی بین کارمند رسمی، پیمانی و قراردادی وجود ندارد و ملاک عمل میزان کارکرد شخص و رضایت مدیر است و با تخصیص فوق‌العاده شغل به کارکنان رسمی و پیمانی سعی کردیم این موضوع از طریق رفاهی برای کارکنان قراردادی نیز جبران شود.

دکتر پرهیزکار جذب ۳۸۰ نیرو در استان، ۱۲۰ نفر در ستاد و تبدیل وضعیت ۶۲ نیروی قرارداری به پیمانی و افزایش ۳۰ درصدی اعتبارات عمرانی سازمان در سال ۱۳۹۷ در حالی که اعتبارات عمرانی اکثر سازمان‌‌ها به نصف تقلیل یافته را مرهون زحمت و کار و تلاش، تیمی عظیم در حوزه معاونت پشتیبانی دانست.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در خاتمه با تبریک سال نو به همکاران و تاکید بر رعایت و حفظ اصول اخلاقی توصیه نمود: در فضای مجازی با دیدن هر مطلبی به قضاوت ننشینند و مواظب باشند به حاشیه کشیده نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *