از ابتدای فروردین سال ۹۸ تا ایتدای مرداد ماه ، شهرستان بم با ۲۱ روز بیشترین روزهای مراه با گر وغبار را در استان کرمان داشته است.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی کرمان تورج جدیدی ضمن اشاره به اینکه عامل اصلی ایجاد باد، نابرابری در توزیع انرژی تابشی خورشید در سطح کره زمین است، بادرا به عنوان یکی از مصادیق عوامل جغرافیایی، ایمنی حمل ونقل را تحت تاثیر خود بر شمرد و گفت حرکت وسایل نقلیه در هنگام طوفان های ماسه ای بسیار خطرناک است و چنا نچه رانندگان مهارت لازم را نداشته باشند، دچار حوادث فاجعه آمیزمی شوند.

جدیدی ضمن اشاره به منبع انتشار گرد و خاک در ایران گفت : یکی از کانون های تولید و انتشار گردوغبار در داخل کشور، پدیده بادی محلی- فصلی ۱۲۰ روزه در استانهای جنوب شرق ایران(از جمله استان سیستان و بلوچستان) ودامنه های کوههای استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و وجود دو کویر بزرگ در ایران(حاشیه استان های کرمان و یزد) و اراضی بیابانی در جنوب و جنوب غرب می باشد. در ضمن فعالیت های عمرانی در سطح شهر(ساخت و ساز، تسطیح، گودبرداری و خاک ریزی) از جمله کانونهای محلی تولید و انتشار گردو غبار در سطح شهرها می باشند. افزود: استان کرمان همواره تحت تأثیر بادهای مختلف منطقه‌ای و محلی قرار دارد که وزش این بادها آب و هوای این استان را دچار تغییر و تحولات قابل توجهی می‌کند. این بادها به طور عمده از نوع بادهای موسمی خشک هستند که در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت می‌وزند و جهت وزش آن‌ها از جنوب غربی به شمال شرقی و شرق همراه با خاک و شن است. وزش بادهای شدید به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی استان در فصل مختلف موجب تشدید دمای هوا و ایجاد محدودیت شدید برای زندگی ساکنین این نواحی می‌گردد. این بادها به ویژه در مناطق بم و نواحی مجاور آن که تحت تأثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان هستند، علاوه بر ایجاد شرایط بحرانی برای محیط زیست، اَشکال خاص فرسایش را ایجاد کرده است. در مقابل بادهای غربی و شمال غربی نیز در سطح استان می‌وزند که سبب ریزش باران در زمستان و بهار می‌شوند.

 

مدیر کل هواشناسی کرمان،  شرایط و ویژگی های عمومی جوی و تغییرات اقلیمی، کم بارشی و خشکسالی،وضعیت زمین و تغییر کاربری اراضی، ،دانه بندی و نوع خاک، فقدان پوشش گیاهی منطقه ،میزان رطوبت خاک، وزش بادهای به نسبت شدید بر روی بیابانهای با خاک نرم و خشک، حرکت صعودی هوا و انتقال قائم ذرات گرد وخاک معلق و انتقال ذرات معلق توسط جریانات سطوح فوقانی جو به نقاط دورتر را از عوامل اصلی گردوغبار برشمرد و ضمن اشاره به آمار ثبت شده در ایستگاههای هواشناسی استان کرمان گفت: آمار نشان می دهد از اول فروردین تا ابتدای مرداد ماه سال ۹۸ شهرستان بم با ۲۱ روز بیشترین تعداد روز همراه با گردو غبا را داشته است. شهرستان های رفسنجان با ۱۲ روز، انار، کرمان، زرند و شهداد نیز با داشتن ۱۰ روز همراه با گردو غبار بیشترین تعداد روز گردوغباری را در استان داشته اند . شهرهای جیرفت، کهنوج، و سیرجان نیز پنج روز همراه با گردو غبار ثبت شده است. مناطق غربی استان مانند شهرستان بافت، لاله زار  وشهربابک نیز گزارشی مبنی بر روز همراه با گرد وغبار ثبت نشده است.

وی خاطر نشان کرد : با نگاهی به آمار حداکثر سرعت باد تیر ماه مشاهده می شود که بیشترین سرعت باد ۷۲ کیلومتربرساعت در کرمان و سیرجان رخ داده است و کمترین سرعت باد ۲۱٫۶ کیلو متر برساعت از ایستگاه رفسنجان گزارش شده است . همچنین میانگین سرعت باد استان در تیرماه سال جاری ۵۰ کیلومتربرساعت و مدت مشابه سال گذشته ۴۶٫۸ کیلومتر بر ساعت می باشد و باد غالب شهر کرمان در تیر ماه شمال شرقی بوده است.

 

You must be logged in to post a comment.