به گزارش روابط عمومی هواشناسی کرمان، تاریخ تأسیس سازمان جهانی هواشناسی در ۲۳ مارس ۱۹۵۰ به عنوان روز جهانی هواشناسی نامگذاری شده‌است. این سازمان هر سال یک شعار برای روز جهانی هواشناسی را اعلام می‌کند و این روز در تمام کشورهای عضو سازمان جشن گرفته می‌شود. در ایران نیز سازمان هواشناسی کشور همه ساله ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین را که در سالهای کبیسه این روز مصادف با چهارم فروردین است بعنوان روز جهانی هواشناسی برگزار می‌کند روز جهانی هواشناسی هر ساله در تاریخ ۲۳ مارس به وقوع می‌پیوندد تا تاریخ عضویت کشورها در کنوانسیون سال ۱۹۵۰ که سازمان جهانی هواشناسی را تأسیس کرد، جشن گرفته شود. این روز همچنین نشان دهنده سهمی است که خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژیکی به ایمنی و رفاه جامعه می‌انجامد. سازمان ملل روز جهانی هواشناسی را هر سال در حدود ۲۳ مارس برگزار می‌کند تا اعضاء به یاد داشته باشند استقرار سازمان هواشناسی جهانی را که در آن تاریخ در سال ۱۹۵۰ تأسیس شده‌است. به همین مناسبت بسیاری از فعالیت‌ها و رویدادهای مختلف برگزار می‌شود.

به گفته کارشناس هواشناسی کرمانبا اشاره به شعار روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۱، که اقیانوس، اقلیم و آب و هوای ما می باشد گفت: آن هنگام که از وضع هوا و اقلیم سخن به میان می آید، اکثر انسان ها صرفا به آنچه درجو رخ می دهد می اندیشند. غافل از اینکه اگر اقیانوس ها نادیده گرفته شوند، به مانند آن است که تکه بزرگی از یک تصویر را از دست داده ایم.

اقیانوس ها که تقریباً ۷۰ درصد سطح کره زمین را به خود اختصاص داده اند، سهم بزرگی در وضع هوا و اقلیم جهان دارند و البته نقش مهمی نیز در تغییر اقلیم ایفا می کنند. اقیانوس ها در حیطه اقتصاد جهانی نیز نقش دارند و بر بیش از ۹۰ درصد تجارت های جهانی و نیز ۴۰ درصد زندگی ساکنین کره خاکی که در ۱۰۰ کیلومتری سواحل به سر می برند تأثیر می گذارند. با در نظر گرفتن این موارد، سازمان های ملی هواشناسی و آب شناسی و محققین به طور مرتب اقیانوس ها و چگونگی تغییرات آنها را پایش نموده، تاثیرات اقیانوس ها برجو را مدلسازی کرده و خدمات گسترده و متنوع دریایی از جمله حمایت از مدیریت سواحل و حفظ ایمنی زندگی در کنار دریا را ارائه می دهند. امروزه، اثرات روز افزون تغییر اقلیم موجب شده تا دیدبانی اقیانوس، تحقیق و خدمات مرتبط با اهمیت تر از گذشته باشد.

شعار امسال سازمان جهانی هواشناسی با عنوان “اقیانوس، وضع هوا و اقلیم ما”، بر پیوند میان اقیانوس، اقلیم و وضع هوا در سیستم کره زمین تاکید می ورزد. این شعار همچنین یادآور آغاز دهه سازمان ملل متحد با عنوان ۲۰۳۰ ). دهه آتی تلاش های جهانی را در راستای تجمیع علوم – علم اقیانوس در توسعه پایدار است ( ۲۰۲۱ اقیانوس ها – از طریق ابتکارات و ایده های تحول آفرین- به عنوان اطلاعات اصلی در حمایت از توسعه پایدار همسو سازی می کند. سازمان جهانی هواشناسی، به عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل متحد در حوزه اقلیم،  وضع هوا و آب، تمام تلاش خود را بکار گرفته تا همگان بدانند که پیوند غیر قابل انکاری بین اقیانوس، اقلیم و وضع هوا وجود دارد. این امر بی گمان به ما کمک خواهد کرد تا درک کنیم در جهان همراه با اثرات تغییر اقلیم زندگی می کنیم و باید به اعضای سازمان جهانی هواشناسی با هدف تقویت توانایی های آنها در حفاظت از جان و مال مردم، کاهش ریسک بلایا، و حفظ اقتصاد پویا کمک کنیم.

روز جهانی هواشناسی فرصت‌های مختلفی از جمله کنفرانس‌ها، سمپوزیوم‌ها و نمایشگاه‌ها برای متخصصان هواشناسی، رهبران جامعه و عموم مردم را فراهم می‌کند. برخی از رویدادها به دنبال جذب رسانه‌ها برای بالا بردن جایگاه هواشناسی و تکریم هواشناسان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *