داوود پرهیزکار در جمع خبرنگاران استان کرمان گفت: بارورسازی ابرها عدد قابل توجهی به میانگین بارش سالانه اضافه نمی‌کند و فقط توقع را در سطح جامعه افزایش می‌دهد

به گزارش روابط عمومی هواشناسی کرمان ، رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشست خبری که در اداره کل هواشناسی برگزار شد در ابتدا به تنوع اقلیمی کرمان اشاره نمود و  گفت این تنوع اقلیمی ،کار هواشناسی را در استان کرمان حساس تر کرده است ،سازمان هواشناسی از سال ۱۳۹۳ سامانه مدیریتی تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) را برنامه ریزی کرد در تهک کاربران نهایی شناسایی و با نیاز سنجی از آنها که به چه نوع اطلاعاتی نیازمندند و از آسان ترین راه که مقدور است اطلاعات به کاربر ارسال شود و در گام فراتر به آنها کمک کنیم  که آنها چگونه از داده های هواشناسی در جهت افزایش بهره وری و کاهش خسارت استفاده کنند . در نهایت   بازخورد دیگر اینکه  چقدر اطلاعات هواشناسی ارزش افزوده داشته است . وی با اشاره به نوپا بودن تهک گفت  چون بخشی از تهک خارج از سازمان هواشناسی و در ارتباط با سایر ارگان ها و همچنین گروه های نختلف کاربری می باشد باید ظرفیت سازی در خارج از سازمان انجام شود تا بتواند به هدف خود برسد .

پرهیزکار با اشاره به اقدامات میدانی انجام شده در تهک کشاورزی طی سه سال گذشته در استان کرمان و کشور بیان کرد: در سال ۹۴ ۹۵ در ۱۱ استان موفق شدیم مستندسازی کنیم که رقمی بیش از ۴۲۲ میلیارد تومان ارزش افزوده، در سال زراعی  ۹۵ – ۹۶ در ۱۷ استان رقمی حدود یک‌هزار میلیارد تومان و در سال ۹۶ -۹۷ در ۲۱ استان بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد شد.

 

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ارتباط با برنامه‌های توسعه‌ای سازمان  هواشناسی گفت : یکی از وظایفی که هواشناسی دارد بحث هشدار سریع است هشدار سریع در مورد پدیده ای مختلف جوی اعم از بادو گرد وخاک، سیل و سرمازدگی بخش بسیار زیادی از خسارات را کاهش می دهد . وی اشاره به انواع بلایای طبیعی کرد و گفت  بخش بسیار زیادی قابل پیش‌بینی است و بخش دوم واکنش‌گر است که خارج از محدوده هواشناسی است.

وی  در ادامه با اشاره به اینکه کار هواشناسی یک کار علمی است و  باید یک سری معادلات پیچیده ریاضی حل شود تا یک پیش بینی صادر شود  پرهیزکار از دستیابی به یک فناوری روز دنیا در کشور خبر داد و گفت: آن فناوری ساخت مدل جهانی هواشناختی است تحت عنوان مدل کلی جو از آن یاد می‌شود که در اختیار کشورهای توسعه یافته است وی تصریح کرد : در دولت یازدهم و دوازدهم توان پردازش سازمان هواشناسی  را بالا بردیم  که این افزایش توان پردازشی کمک کرد مدل های هواشناسی را در سازمان پیاده کنیم و تمام این امکانات کمک کرده که ما امروز  بتوانیم از پیشرفت تکنولوژی مدل های هواشناسی حتی گردش عمومی جو در ایران سخن بگوئیم .امید است در آینده این توان پردازشی  هزار برابر توان پردازش کنونی افزایش یابد  وی گفت: توان پردازشی اطلاعات در کشورهای توسعه یافته هزار برابر ایران است . این فناوری  در ۱۶ کشور دنیا بود . امروزه بعد از ۵ سال این مدل ،با کمک دانشگاه تهران در ایران تست خواهد شد . وی یکی از عوامل این موفقیت  را برگزاری دوره آموزشی در سازمان هواشناسی دانست .

پیگیری مجوز استخدام ۸۵۰ نفر در هواشناسی کشور

 پرهیزکار با اشاره به کمبود نیروی انسانی در هواشناسی کرمان گفت: هواشناسی با توجه به اعتبارات محدود به نیروی انسانی توجه خاص کرده است نیروی انسانی سرمایه هر سازمانی است که هواشناسی این سرمایه را باور داشته است که بیش از یک میلیون نفر ساعت برای سه هزار نفر آموزش برگزارکرده است وی تصریح کرد  ۵۰ درصد پست‌های سازمان هواشناسی در کشور بلاتصدی است و پیگیری و قول داده شده، مجوز استخدام ۸۵۰ نفر را به ما بدهند که در آینده نزدیک نیروهای جدید استخدام و مشکلات تاحدودی رفع شود.

 

امکان تبدیل دریاچه ارومیه به یک چشمه گرد نمکی

پرهیزکار با بیان اینکه خشکسالی در ایران پدیده جدیدی نیست، گفت: آنچه آن را برجسته کرده این بوده که طی ۱۱ سال گذشته میانگین باران کشور یا در حد نرمال بوده یا زیر نرمال بوده و دو سال خشک خیلی شدید شاهد بودیم و کشور هیچ سال پربارشی را شاهد نبوده است.

وی با اشاره به اینکه سال زراعی ۹۶ ۹۶ یکی از پنج سال خشک طی ۵۰ سال گذشته در کشور بوده است، گفت: میانگین سالانه بارش کشور کمتر از یک سوم میانگین جهانی است، کشور حتی اگر پربارش هم باشد در موضوع آب با چالش مواجه است و باید مصرف آب مدیریت شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تغییر اقلیم خزنده است و به مرور انجام می‌شود تأکید کرد گرمایش جهانی اثرات خود را در خاورمیانه و ایران به شکل کاهش بارش و افزایش دما نشان داده است، خاطرنشان کرد: طی ۵۰ سال گذشته میانگین بارش سالانه کشور بیش از ۵۰ میلی‌متر کم شده و دما بیش از دو درجه سلسیوس افزایش یافته است.

 پرهیزکار گفت : طی دوره پنج ساله تدبیر و امید دو مرکز یکی مرکز ملی خشکسالی (۴ سال) در تهران مرکز ملی گردو خاک (۲ سال) در خوزستان راه اندازی شده اند . خشکسالی های پی در پی که در مناطق مختلف کشور شاه بودیم . خشکسالی ها و مدیریت ناصحیح در بحث مدیریت آب خشکسالی را تشدید کرده مرکز ملی گردو خاک وظیفه ملی را دارد و در آینده نزدیک مرکز جنوب غربی آسیا را خواهد بود . مرکز ملی خشکسالی هم در آینده هم مرکز منطقه ای خشکسالی در غرب آسیا به رسمیت برسانیم در شمال آفریقا تا آسیا را تحت پوشش دهیم . امروزه با به روز بودن اطلاعات مرکز ملی خشکسالی تصمیمات کلان کشوری در شورای عالی آب ،مدیریت بحران ، شورای سازگاری با کم آبی از نتایج این مرکز استفاده می کنند.

پرهیزکار با بیان اینکه پتانسیل تبخیر و تعرق افزایش یافته و آب در دسترس کمتر می‌شود، بیان کرد: امروز با مشکلاتی در جامعه مواجه هستیم و پدیده هواشناختی به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده است.

وی توسعه در برخی مناطق را بیش از توان اقلیمی آن دانست و گفت: امروز مثل دریاچه ارومیه خشک شدن آن بخشی مربوط به کم بارشی بوده و بخش بزرگتر مربوط به توسعه بی‌رویه و بدون توجه به توان اقلیمی بوده که امروز آبی که برای توسعه نیاز هست، وجود ندارد و دریاچه به مرز خشکی رسیده و امکان تبدیل دریاچه ارومیه به یک چشمه گرد نمکی که خطرناک‌تر از گرد و خاک است بسیار زیاد شده است.

بارش‌ها در سال زراعی جاری ۳ برابر سال گذشته

پرهیزکار با اشاره به پیش بینی فصلی در سه ماه آینده گفت : در سال زراعی جاری وضعیت بارش‌ها نسبت به گذشته خیلی بهتر شده اما نسبت به بلندمدت همچنان در برخی استان‌ها مشکل داریم، بارش کل کشور ۱۱۸ میلی‌متر بوده و سال آبی گذشته تا این موقع ۳۹ میلی‌متر بوده که ۲۲ درصد نسبت به بلندمدت بیشتر است و نسبت به سال گذشته ۲۰۳ درصد رشد داشته یعنی حدود سه برابر شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در کرمان نیز نسبت به بلند مدت کاهش بارش حدود ۵۰ درصد است اما افزایش نسبت به سال گذشته ۲۳۱ درصد است.

وی عنوان کرد: پربارش‌ترین استان ایلام نسبت به بلند مدت حدود ۱۲۵ درصد افزایش داشته و کم بارش‌ترین سیستان و بلوچستان است که ۸۸٫۵ درصد کم‌بارشی نسبت به بلند مدت دارد و کرمان بعد از یزد رتبه سوم را دارد.

پرهیزکار ضمن اشاره به مشکلات ناشی از منطقه خشک  .کویر در افزایش تعداد روزهای همراه با گرد وغبار در کرمان گفت استان کرمان منطقه کویری با انرژی تجدید پذیر دائم در خدمت دارد امروزه کویر از نظر توریست مورد علاقه است و این می تواند یک پتانسیل گردشگری و منبع تولید انرژهای پاک و  الکتریکی از خورشید باشد.

بهترین روش مقابله با کم آبی مدیریت منابع آب است نه بارور سازی

پرهیز کار در سوالات مربوط به بارور سازی ابرها گفت: تئوری بارورسازی ابرها از نظر علمی و هواشناسی فابل قبول می باشد وی با تاکید بر این نکته که  بارورسازی ابرها عدد قابل توجهی به میانگین بارش سالانه اضافه نمی‌کند و فقط توقع را در سطح جامعه افزایش می‌دهد گفت بهترین روش در مناطق خشک بالاخص کرمان مدیریت و فرهنگسازی در مصرف آب است.

وی با تشریح فرآیند بارور سازی  گفت با توجه به نوع ابرها ،  در بارورسازی باید ابرها با تزریق هسته‌های تراکم تبدیل به بارش شود اما راه چاره و راهکار برای برطرف کردن کم‌بارشی نیست برای اینکه آبی استحصال نمی‌شود و بعضا اگر بدون اطلاعات انجام شود نه‌تنها افزایش بارش انجام نمی‌شود بلکه باعث عقیم  شدن  ابر و غیر بارشی بودن آن می گردد .

هارپ قدرت تغییر در جو هواشناسی را ندارد

رئیس سازمان هواشناسی کشور در تشریح موضوع هارپ گفت هدف هارپ بررسی جنگهای  مخابراتی  و الکترونیکی است و تاثیری در زلزله و تغییرات جوی ندارد. ایشان خاطر نشان کرد امواج و نیروهای هواشناسی آن قدر قوی هستند که بشر نمی تواند در آن دخالت کند . مباحث شهودی بیانگر این مطلب است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *