تا روز شنبه افزایش ابر در سطح استان به همراه وزش باد بصورت لحظه ای در مناطق جنوب شرق رخ خواهد داد . روز جمعه احتمال بارش پراکنده در مناطق مرکز و غرب استان پیش بینی می شود پایداری هوای سرد همچنان ادامه دارد. جهت باد غالب در بیشتر مناطق شمال می باشد.

تو صیه هواشناسی کشاورزی به

·  باغبانی:

·                    جهت جلوگیری از خسارت سرما، باغداران مرکبات در صورت امکان به برداشت محصول اقدام نمایند.

·                    باغداران استان جهت حفاظت نهال های جوان از خطرسرمازدگی و آسیب جوندگان ، تنه نهالهای خود رابا پوشش مناسب بپوشانند.

·                    در مناطق نیمه گرمسیری استان بهترین زمان جهت انتقال پاجوش های زرشک به باغ می باشد لذا باغداران محترم جهت تهیه به مراکزی که دارای مجوز بهداشتی می باشند اقدام کنند

·                    جهت کاهش حساسیت گیاه به سرما، باغداران از کوددهی ازته و نیتراته برای درختان در این فصل خودداری کنند. همچنین میتوانند از کودهای تقویتی مایع مانند پتاسیم در صورتی که خزان گیاه تکمیل نشده باشد استفاده کنند.

·                    باغداران استان نسبت به عملیات تغذیه باغ (چالکود) اقدام نمایند.

·                    جمع آوری میوه های پلاسیده و آفت زده از کف باغ و روی درختان و خارج نمودن آنها از باغ

·                    خودداری استفاده از کودهای حیوانی ( کودهای حیوانی باعث گرم شدن زمین و مانع خواب درخت می شوند).

·                    جهت جلوگیری از آسیب زدن به ریشه های درختان و در معرض قرار دادن آنان در مقابل سرما، همچنین تحریک رشد رویشی، از شخم عمیق خودداری گردد.

ماشین آلات کشاورزی

·                    تخلیه آب رادیاتورها و پمپ های آبیاری قطره ای

زراعت:

·                    در مناطق جنوبی استان ،کشاورزان خیار کار زمینی بایستی درب تونل های پلاستیکی را بسته و در صورت  امکان از یک پوشش پلاستیکی ثانویه استفاده نمایند

·                    باتوجه به شرایط دمایی موجود و بمنظور به حداقل رساندن تاثیردماهای پایین، کشاورزان محترم مواردی مانند :

۱-ابیاری شبانه با فاصله حداقل یکساعته وبا توجه به دمای محیط(درگلخانه های فاقد گرمکن )، ۲-استفاده از آمینو اسید و آنتی استرس ازبرندهای معتبر ۳-عدم استفاده ازکودهای ازته  ۴-استفاده ازفولویک اسید، ۴-باتوجه به پایین بودن دمای محیط ریش، کاهش مصرف کود را مد نظر قرار دهند.

  سالن های تولیدی، دامداری ها، گلخانه ها و انبارها:

·                    در جنوب استان کلیه گلخانه داران سیستم های حرارتی و پوشش گلخانه را کنترل و در صورت نداشتن سیستم حرارتی هر یک ساعت یکبار آبیاری (اب چاه) انجام و عملیات  آبیاری تا طلوع افتاب ادامه داده و استفاده از قارچ کش های برگ و خاک فراموش نشود.

·                    گلخانه داران قبل از نیمه شب حتما با حوصله کلیه منافذ گلخانه را چک و مسددود  نمایند . همچنین سیستم گرم کننده از جمله مشعل ها مسیر سوخت رسانی و خروج دود را چک نمایند.

·                    گرم نگه داشتن آب محلول پاشی و یا سم پاشی جهت جلوگیری از ایجاد تنش به ریشه گیاه

·                    نگهداری دام های سبک در مکان مسقف

·                    با توجه به دمای پایین شبانه ، نسبت به جمع آوری کود از واحدهای دامداری اقدام گردد

·                    تامین سوخت مناسب در گلخانه ها، دامداری ها و مرغداری ها، برای جلوگیری از یخزدگی و کنترل دما و رطوبت در سالن های تولیدی و سالن های پرورش قارچ و عایق بندی سقف سالن های پرورشی جهت کاهش اتلاف انرژی

پرورش ماهی

·        کنترل دمای آب استخرهای پرورش ماهی

·        عدم تغذیه زیاد در ساعات سرد روز

  زنبورداران

·        متراکم سازی کندوها و کاهش فضای خالی بین کندوها و حذف قابهای اضافی در کندوها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *