۱-  غلظت آلاینده ها در هوا تابع چه عواملی است؟
   بطور کلی غلظت آلاینده های جوی تابع عوامل زیر می باشد: ۱- خصوصیات آلاینده ها : آلودگی هوا به نوع و اندازه آلاینده ها بستگی دارد. ۲- روش انتشار آلاینده ها: چگونگی ورود آلاینده ها و همچنین سرعت انتظار آلاینده ها (پیوسته یا متناوب بودن) ۳- خصوصیات هواشناسی : مانند اندازه و جهت باد و وجود رطوبت ۴- شکل توپوگرافی
۲-   وضعیت آلودگی هوای تهران براساس استاندارد ملی چگونه است؟
    بررسی ها نشان می دهد که وضعیت آلاینده های ذرات معلق با قطر کمتر از ۲/۵ میکرون (pm=2.5) و ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میلکورن (pm=10) در شرایط نامطلوب قرار دارد این درحالیست که از نظر سایر آلاینده های منواکسیدکربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و ازن شهر تهران در وضعیت مطلوبی می باشد.
   ۳-    آلاینده های هوای تهران چه خسارات اقتصادی را دربردارد؟
 آلودگی هوا بر اقتصاد فردی و ملی تاثیر می گذارد. در بخش خسارت های اقتصادی می توان به مرگ تدریجی فضای سبز و جنگلها آسیب به آثار تاریخی، اشیاء، تعطیل شدن مناطق شهری آلوده شده و درنتیجه تعطیلی چرخه اقتصاد از نمونه خسارات اقتصادی می باشد.
   ۴-    ارتباط بین کیفیت بنزین و آلودگی هوای تهران چیست؟
   آلاینده های ناشی از بنزین به دو صورت وارد هوا می شود. تبخیر از باک و انتشار از اگزوز خودرو. سالها ترکیبات سرب برای افزایش عدد اکتان سوخت به بنزین اضافه می شد که وجود آن برای سلامتی انسان خصوصاً اطفال و زنان باردار مضر بود.
۵- آلاینده های جوی چه تاثیری بر سلامت انسان ها می گذارد؟
آلاینده های موجود در هوا آثار زیانبار متعددی بر جسم و روح افراد به جای می گذارد، به گونه ای که این عوارض حتی سالها افراد را درگیر خود می کند.
به گفته پزشکان، متخصصان و دست اندرکاران بهداشت و سلامت جامعه، پدیده آلودگی هوا بر دستگاه های داخلی بدن همچون دستگاه قلبی و عروقی و تنفسی و همچنین اندام های خارجی مانند چشم و پوست که به طور مستقیم در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، اثرات مخربی دارد.
همچنین براساس اظهار نظر برخی از متخصصان علوم مختلف پزشکی بروز بیماری های مزمنی همچون آسم و آلرژی های پوستی و بعضا بیماری های صعب العلاج و لاعلاجی مانند سرطان از جمله تاثیرهای مخرب و غیرقابل جبران آلودگی هوا بر سلامت افراد جامعه است.
۶- تاثیر آلودگی بر گروه های سنی و جنسی مختلف چگونه است؟
به طور کلی می توان گفت که کودکان نسبت به بزرگسالان  تاثیر پذیرتر هستند و زنان نیز نسبت به مردان مخصوصا در شرایطی مانند دوران بارداری که خیلی به شرایط آلودگی هوا حساس تر می شوند.
۷- چه فعالیت هایی آلودگی هوا ایجاد می کنند؟
بطور کلی دو منبع برای آلودگی هوا داریم: یکی با منشا انسانی و دیگری طبیعی.
انسان محور آن شامل: منابع ثابت، منابع متحرک، آتش سوزی های کنترل شده مزارع، رنگ ها و اسپری ها، دفن زباله و جنگ.
منشا طبیعی: آتش فشان ها، گرد و خاک ناشی از طوفان، آتش سوزی های طبیعی، متان آزاد شده توسط دستگاه گوارش موجودات و ….
که درخصوص منشا انسانی می توان با آموزش سطح آگاهی مردم را در مورد خطرهایی که این آلودگیها می توانند داشته باشند بالا برد.
۸- در شرایط وقوع گرد و خاک مرکز پیش بینی سازمان چه فعالیتی انجام می دهد؟
پاسخ: سازمان هواشناسی ضمن پایش گرد و خاک و با توجه به نقشه های پیش یابی هواشناسی وضعیت جوی و پیش بینی های معمول و در صورت نیاز پیش بینی های ویژه به صورت هشدار صادر می کند.
۹- سازمان هواشناسی در حوزه آلودگی و گرد و خاک چه خدماتی را به کاربران خود می دهد؟
در صورت پیش بینی وقوع آلودگی و یا گردوخاک در مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی، کارشناسان پیش بینی با استفاده از تجربه و دانش خود و با تفسیر نقشه ها و کمک گرفتن از تصاویر رادار و ماهواره از طریق صدور پیش بینی های عمومی و هشدارهای هواشناسی مراتب را به مردم و مسوولین ذیربط اطلاع رسانی می کنند.
 
۱۰- آیا در مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی خدمات هواشناسی مربوط به آلودگی هوا و یا گردوخاک انجام می شود؟
در مرکز پیش بینی تعداد ۵ شیفت به صورت شبانه روزی در حال پایش و پیش بینی وضع هوا می باشند که در مورد وقوع آلودگی هوا و یا گردوخاک هم اقدام به صدور پیش آگاهی به عموم مردم و مسوولین می کنند.