مدیر کل هواشناسی استان:

کمک به کشاورزانی کرمانی در کنترل خسارت سرمازدگی با هشدارهای به موقع هواشناسی و پایش دمای سطح باغات با کمک شرکت های دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی هواشناسی کرمان، عراقی زاده گفت: با توجه به هشدارهای به موقع اداره کل هواشناسی و پایش دمای باغات در شبهای بحرانی ، باغداران کرمانی توانستند خسارت سرمازدگی را مهار کنند.

محسن عراقی زاده مدیر کل هواشناسی استان کرمان اظهار کرد: در فروردین هر سال سرمازدگی های دیر رس بهاره کابوس کشاورزان پسته کار است که زحماتشان به دلیل سرمازدگی محصول از دست برود. در فروردین ماه زمان زایش جوانه ها و گل های درختان پسته می باشد که درختان در این مرحله به کاهش دما بسیار حساس می باشند. لذا کاهش دما می تواند خسارت به محصول وارد کند.

وی با اشاره به شرایط جوی در استان خاطر نشان کرد: در اواخر اسفند ماه سال گذشته با سرد شدن دمای هوا ، بیدار شدن درختان با تاخیر بوده است اما همچنان در برخی از مناطق استان خطر سرمازدگی بوده است.

عراقی زاده با بیان اینکه سرمازدگی به عنوان یکی از پدیده های جوی باعث خسارت های زیادی به محصولات کشاورزی و باغی می‌شود، افزود: علاوه بر اهمیت بررسی و یافتن راهکارهای مناسب و اقتصادی برای کنترل سرما ، پایش دقیق دما در سطح باغات نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. عراقی زاده با اشاره به اهمیت زمان آغاز و خاتمه کاهش دما گفت: پیش‌بینی‌های دقیق کاهش دما و خطر سرمازدگی برای کاهش خسارت مورد اهمیت می باشد چرا که از این طریق فرصت لازم برای باغداران جهت آمادگی برای مقابله با رویدادهای یخبندان فراهم می شود و انجام پیش‌بینی؛ زمانی که دما به مقدار بحرانی کاهش می یابد برای تغییر زمان آغاز محافظت با استفاده از روش های توصیه شده مهم است.

مدیر کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به انواع یخبندان به دو نوع تابشی و فرارفتی تصریح کرد:  یخبندان‌های تابشی رویدادهای مشخصی هستند که ویژگی همه آنها وجود آسمان صاف، عدم وجود باد و یا باد آرام، وارونگی دمایی، نقطه شبنم پائین، دمای هوای زیر صفر در طی شب ها و بالای صفر در طی روز است و یخبندان های فرارفتی زمانی ایجاد می شوند که هوای سرد به منطقه ای که قبلا  هوای گرمتر وجود داشته است وارد شود در این نوع یخبندان با آسمان ابری، شرایط بادی متوسط تا شدید، رطوبت پایین و بدون وارونگی دما همراه است. وی افزود که سرمازدگی تشعشعی یک پدیده محلی بوده و در فاصله مکانی کم دارای تغییرات زیادی است لذا در سال جاری هواشناسی استان کرمان نیز علاوه بر صدور هشدار هواشناسی کشاورزی از چندین روز قبل از آغاز کاهش دما اعلام آن از طریق رادیو و تلویزیون، روزنامه های محلی و سایر رسانه ها،  با همکاری شرکت های دانش بنیان و باغداران استان به پایش هوای سطح باغات پرداخت و با اطلاع رسانی مداوم دما از طریق امکانات موجود به کشاورزان توانست در کنترل خسارت به باغداران کمک شایانی انجام دهد. وی افزود باغداران کرمانی در هنگام کاهش دما به دمای بحرانی از روش های موجود مانند ایجاد دود و مه پاشی در باغات اقدام کردند

 

You must be logged in to post a comment.