معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در دیدار با استاندار کرمان، توجه به اطلاعات هواشناسی در برخی از مناطق کشور طی یکسال گذشته موجب کاهش یک هزار میلیارد تومان خسارت شده است.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان کرمان، در دیدار دکتر داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور با استاندار کرمان که روز پنجشنبه ۱۳۹۷/۱۱/۴ در دفتر وی و با حضور معاون هماهنگی استاندار و کارشناسان هواشناسی انجام شد گفت : پیش بینی ها و پیشنهادات کارشناسان سازمان هواشناسی در بیشتر حوزه ها لازم است و هیچ بخشی از جامعه از هواشناسی بی‌نیاز نیست.

وی با اشاره به فعالیت های گسترده کشاورزی در استان کرمان افزود: تطبیق و هماهنگی فعالیت های کشاورزی با اطلاعات و پیش بینی های هواشناسی برای افزایش تولید و کاهش خسارت های بخش کشاورزی لازم است. سرمای زودرس و تغییرات آب و هوایی در یکسال اخیر موجب خسارت ۱۲ هزار میلیارد تومانی به کشاورزی کشور شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به این خسارات اظهار داشت: طرح تهک (توسعه هواشناسی کاربردی) با هدف قرار دادن داده‌های هواشناسی در اختیار کاربر نهایی، در تمامی کشور اجرا شده و با اجرای این طرح طی چهار سال بیش از سه هزار میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۲ میلیون کشاورز در کشور وجود دارد که عمدتاً اطلاع رسانی به این افراد از طریق پیامک انجام می شود و برای اطلاع رسانی بیشتر و جلوگیری از خسارت ها نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد.

پرهیزکار ادامه داد: طرح استانی راه اندازی ۱۵ ایستگاه هواشناسی در مناطق مختلف استان کرمان به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ارجاع شده است.

دکتر پرهیزکار با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه هواشناسی کشور اضافه کرد: مجوز استخدام قطعی ۸۵۰ نفر در سطح ادارات کل هواشناسی استانی گرفته شده است.

وی افزود: امیدواریم اعتبار لازم برای ساخت ایستگاه های هواشناسی از طریق کشور و استان ها تخصیص یابد .

معاون وزیر راه شهرسازی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران بیان کرد: بارورسازی تنها ۱۰ درصد به افزایش بارندگی کمک می‌کند و از این فرایند نمی توان برای رفع مشکل کم آبی استفاده کرد و هواشناسی برنامه ای برای بارورسازی ابرها ندارد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: تاکید بر بارورسازی ابرها تنها برخی فرهنگ سازی‌ها را برای مصرف بهینه از آب از بین می برد.

دکتر پرهیزکار با اشاره به افزایش یک سلسیوس گرمای جهانی عنوان کرد: در ایران دما طی پنج سال گذشته حدود ۲ درجه گرمتر شده است و متوسط بارش ها در ایران کاهش یافته است.

این مسئول افزود: در صورتی که افزایش دمای کره زمین در منطقه خاورمیانه بین ۵ تا ۷ درجه باشد تا سال ۲۱۰۰ خاورمیانه خالی از سکنه خواهد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: کشورها به تعهدات خود در زمینه کاهش گازهای گلخانهای و استفاده از انرژی های پاک پایبند باشند که این اتفاق رخ ندهد

You must be logged in to post a comment.